PROGRAM REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W ZESPOLE SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH im. Jana Pawła II
w Czarnem w roku 2024/2025
Opracowała:
Anita Foryszewska – doradca zawodowy
STRUKTURA PROGRAMU REALIZACJI DORADZTWA ZAWODOWEGO W ZESPOŁU SZKÓŁ PONADPODSTAWOWYCH W CZARNEM
CZĘŚĆ I
A Cel doradztwa zawodowego
B Treści programowe
C Warunki i sposoby realizacji
CZĘŚĆ II
CZĘŚĆ III
CZĘŚĆ I
poz. 60
Celem doradztwa zawodowego jest wspieranie uczniów i słuchaczy w procesie podejmowania samodzielnych i odpowiedzialnych wyborów edukacyjnych i zawodowych opartych na znajomości i rozumieniu siebie, systemu edukacji oraz rynku pracy.
W Zespole Szkół Ponadpodstawowych w Czarnem w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: dyrektor, nauczyciele wychowawcy,nauczyciele przedmiotowi, nauczyciele przedmiotów zawodowych, nauczyciel-bibliotekarz, specjaliści (m.in. pedagog,
doradca zawodowy) oraz inne osoby zatrudnione w szkole : pielęgniarka szkolna, obsługa szkoły.
Dyrektor:
Doradca zawodowy/ nauczyciel koordynator doradztwa zawodowego w szkole:
Wychowawcy:
Nauczyciele przedmiotów (ogólnych i zawodowych):
Specjaliści:
Nauczyciel-bibliotekarz:
Inne osoby zatrudnione w szkole
4.1 Oddziały klas I-V
A Cel doradztwa zawodowego
Celem ogólnym doradztwa zawodowego w szkołach jest przygotowanie
uczniów do świadomego i samodzielnego planowania kariery oraz podejmowania decyzji
i dokonywania zmian decyzji edukacyjnych i zawodowych, uwzględniających poznawanie
własnych zasobów oraz analizę informacji na temat rynku pracy i systemu edukacji.
B Treści programowe
Uczeń:
1.1 sporządza bilans własnych zasobów na podstawie dokonanej autoanalizy („portfolio”);
1.2 określa obszary do rozwoju edukacyjno-zawodowego i osobistego;
1.3 określa wpływ stanu zdrowia na wykonywanie zadań zawodowych;
1.4 rozpoznaje swoje możliwości i ograniczenia w zakresie wykonywania zadań zawodowych i uwzględnia je
w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.5 analizuje własne zasoby (zainteresowania, zdolności, uzdolnienia, kompetencje, predyspozycje
zawodowe) w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
1.6 określa własny system wartości, w tym wartości związanych z pracą i etyką zawodową.
Uczeń:
2.1 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących
na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych(B,T)
2.1 analizuje informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach ich uzyskiwania
w kontekście wyborów edukacyjno-zawodowych (LO)
2.2 określa zawody i stanowiska pracy, dla których bazę stanowią jego kwalifikacje, z uwzględnieniem
zawodów przyszłości i zapotrzebowania rynku pracy(B,T)
2.2 analizuje informacje o lokalnym, regionalnym, krajowym i europejskim rynku pracy oraz funkcjonujących
na nim zasadach w kontekście wyborów edukacyjno- zawodowych(LO)
2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca
lub osoba prowadząca działalność gospodarczą w obszarze, w którym się kształci, oraz analizuje podstawy
prawa pracy, w tym rodzaje umów o pracę, sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika(B,T)
2.3 porównuje formy zatrudnienia i możliwości funkcjonowania na rynku pracy jako pracownik, pracodawca
lub osoba prowadząca działalność gospodarczą oraz analizuje podstawy prawa pracy, w tym rodzaje
umów o pracę , sposoby ich rozwiązywania, prawa i obowiązki pracownika (LO)
2.4 konfrontuje własne zasoby ze zidentyfikowanymi potrzebami i oczekiwaniami pracodawców oraz
wymaganiami rynku pracy;
2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości odbycia stażu zawodowego lub zdobycia zatrudnienia
z wykorzystaniem dostępnych form aktywizacji zawodowej(B,T)
2.5 określa znaczenie i wskazuje możliwości realizacji różnych form aktywizacji zawodowej (LO)
2.6 sporządza i aktualizuje dokumenty aplikacyjne zgodnie z wymaganiami pracodawców;
2.7 przygotowuje się do zaprezentowania siebie i swoich kompetencji podczas rozmowy kwalifikacyjnej;
2.8 charakteryzuje przebieg procesu zakładania własnej działalności gospodarczej oraz instytucje
wspomagające zakładanie własnej działalności gospodarczej;
2.9 charakteryzuje instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej, w tym instytucje
rynku pracy.
Uczeń:
3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia i doskonalenia zawodowego formalnego,
poza formalnego i nieformalnego (BT)
3.1 korzysta ze źródeł informacji dotyczących dalszego kształcenia formalnego, poza formalnego i
nieformalnego(LO)
3.2 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania nowych kwalifikacji zawodowych w ramach
krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji(B,T)
3.2 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym(LO)
3.3 analizuje możliwości uzupełniania, poszerzania i uzyskiwania kwalifikacji zawodowych w ramach
krajowego i europejskiego systemu kwalifikacji(LO)
3.3 określa korzyści wynikające z uczenia się przez całe życie w rozwoju osobistym i zawodowym(B,T)
3.4 analizuje możliwości kontynuowania nauki (B,T)
3.4 wskazuje możliwość kontynuowania nauki (LO)
Uczeń:
4.1 ustala swoje cele, zadania i działania w kontekście planowania ścieżki edukacyjno-zawodowej;
4.2 sporządza indywidualny plan działania – planuje różne warianty ścieżek edukacyjno-zawodowych na
podstawie bilansu własnych zasobów i wartości oraz informacji na temat rynku edukacji i rynku pracy,
przewidując skutki własnych decyzji;
4.3 dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej zgodnie z posiadanymi zasobami i określonymi
celami zawodowymi.
C Warunki i sposoby realizacji
Doradztwo zawodowe w ZSP jest realizowane:
4.2 Rodzice
A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań z doradztwa zawodowego” w szkole są również rodzice. Działania skierowane do rodziców będą szczegółowo wyszczególnione w tabeli 1 zawierającej program realizacji działań doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025, sporządzone na podstawie przeprowadzonej diagnozy potrzeb.
4.3 Nauczyciele
A Odbiorcami działań realizowanych w zakresie „Programu działań z doradztwa zawodowego” w szkole są także nauczyciele. Działania skierowane do tej grupy odbiorców będą szczegółowo wyszczególnione w tabeli 1 zawierającej program realizacji działań doradztwa zawodowego na rok szkolny 2024/2025.
Skuteczna realizacja działań z doradztwa zawodowego w szkole wymaga przeprowadzenia diagnozy potrzeb uczniów,
rodziców, nauczycieli, zasobów szkoły i sojuszników w otoczeniu społeczno-gospodarczym.
A Metody diagnozy przyjęte w szkole:
CZĘŚĆ II
Lp. |
Tematyka/działania
|
Metody i formy |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
1. |
Analizowanie potrzeb doradczych uczniów , nauczycieli, konsultacje z Dyrekcją ZSP pedagogiem, nauczycielami, uczniami, lokalnymi pracodawcami
|
Rozmowy, kontakty e-mail, telefoniczne, wywiad |
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
2. |
Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego wynikające z ramowych planów nauczania, które są prowadzone przez doradcę zawodowego . Zgodnie z treściami zawartymi w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego (Dz. U. z 2019 r. poz. 325). Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 roku. |
Praca w grupie, wykład, pogadanka, test, burz mózgów, dyskusja, plakat
|
Doradca zawodowy |
Wg planu
|
3. |
Organizacja praktyk zawodowych u pracodawców |
W ramach kształcenia |
Wychowawcy, opiekun praktyk zawodowych, Pracodawcy, doradca |
Wg planu praktyk |
4. |
Udział w programie Państwowej Inspekcji Pracy „ Kultura bezpieczeństwa” we współpracy z pedagogiem szkolnym |
Zajęcia, Spotkanie z wizytatorem PIP
|
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
5. |
Organizowanie wizyt, wycieczek do zakładów pracy dla uczniów klas 8 Szkoły Podstawowej |
Promocja kierunków kształcenia |
Doradca zawodowy |
Maj czerwiec |
6. |
Staże zawodowe w klasie V technikum w ramach doskonalenia umiejętności zawodowych |
Opiekun staży |
Doradca zawodowy |
Wrzesień/ kwiecień |
7. |
Pomoc w organizacji Dni Otwartych Szkoły
|
Promocja kierunków kształcenia |
dyrektor, doradca zawodowy, pedagog szkolny, nauczyciele |
Marzec/kwiecień |
8. |
Przeprowadzenie indywidualnych konsultacji dla uczniów w sprawie budowania ścieżki edukacyjno-zawodowej oraz roli umiejętności kluczowych.
|
Indywidualne poradnictwo zawodowe |
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
9. |
Systematyczne gromadzenie, aktualizacja i udostępnienie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia. |
Pomoc w korzystaniu z materiałów, prowadzenie tablicy informacyjnej
|
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny
|
10. |
Współpraca z rodzicami . Promocja działań doradcy zawodowego informacja na stronie szkoły, fb, rozmowy indywidulane |
Kontakt telefoniczny oraz osobisty |
Rodzice uczniów
|
Cały rok szkolny |
11. |
Podnoszenie kwalifikacji i doskonalenie warsztatu pracy doradztwa zawodowego . |
Seminarium, warsztaty, szkolenia , wykład interaktywny |
Doradca zawodowy |
Cały ro szkolny |
12. |
Prowadzenie indywidualnych konsultacji dla rodziców z zakresu doradztwa edukacyjno- zawodowego i informacji zawodowej, w tym szczególnie informacji dotyczących potrzeb i oczekiwań pracodawców
|
Spotkania, rozmowy telefoniczne, kontakt e-mail |
Doradca zawodowy |
Cały rok szkolny |
13. |
Spotkania Sieci Doradców Zawodowych |
Warsztaty, szkolenia |
Powiatowy doradca zawodowy |
Wg planu |
14. |
Współpraca z PUP Człuchów realizacja wspólnych działań |
Szkolenia, webinaria |
Uczniowie , Nauczyciele, doradca |
Wg planu PUP |
15. |
Doradca członkiem zespołu ds. rekrutacji |
Spotkania w szkołach, pomoc w organizacji Dnia Otwartego |
Dyrektor doradca zawodowy’ nauczyciele |
Cały rok szkolny |
16. |
Prowadzenie na zastępstwach doraźnych zajęć grupowych z doradztwa edukacyjno- zawodowego |
Zajęcia |
Doradca zawodowe |
Cały rok szkolny |
17. |
Umożliwienie korzystania nauczycielom ze szkoleń, seminariów organizowanych przez osoby, instytucje edukacyjne, rynku pracy |
Wspomaganie nauczycieli |
nauczyciele |
Cały rok szkolny |
18. |
Realizowanie działań informacyjno-doradczych we współpracy z innymi podmiotami |
współpraca |
Nauczyciele, dyrektor, doradcy |
Cały rok szkolny |
19. |
Wspomaganie nauczycieli oraz środowiska szkolnego w zadaniach związanych z doradztwem zawodowym
|
współpraca |
Doradca, Nauczyciele, Pracownicy szkoły
|
Cały rok szkolny |
20. |
Organizacja spotkań z przedstawicielami uczelni, szkół policealnych, szkół zawodowych
|
Promocja kierunków kształcenia |
Doradca, Nauczyciele, Dyrektor szkoły
|
Po umówieniu terminu |
21. |
Śledzenie losów absolwentów |
współpraca |
Doradca wychowawcy nauczyciele |
Na bieżąco cały rok |
22. |
Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez współpracę z pracodawcami i instytucjami regionalnymi tj. założeniami kierunków rozwoju polityki oświatowej na rok 2024/2025 |
Współpraca z pracodawcami, instytucjami promowanie umiejętności kluczowych |
Doradca, pracodawcy , nauczyciele, dyrektor |
Cały rok szkolny |
23 |
Śledzenie zmian dotyczących poradnictwa edukacyjno- zawodowego |
MEN wytyczne |
Doradca zawodowy |
Na bieżąco |
24. |
Stypendia Urząd Marszałkowski Stowarzyszenie Wspierania Rozwoju Powiatu Człuchowskiego
|
Współpraca z instytucjami |
Dyrektor doradca |
Na bieżąco |
25. |
Ewaluacja działań przedstawienie sprawozdania z realizacji działań |
|
Doradca zawodowy |
Czerwiec 2025 |
Zasady realizacji działań programu w przypadku zdalnego nauczania mogą być realizowane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej zapewniających wymianę informacji między nauczycielem, uczniem lub rodzicem np. Microsoft Teams.
Wytyczne do pracy zdalnej :
PRZYKŁADOWE MOŻLIWOŚCI WPROWADZANIA TREŚCI Z PORADNICTWA ZAWODOWEGO NA ZAJĘCIACH PRZEDMIOTOWYCH
Lekcja przedmiotowa |
Realizowane treści |
Język polski |
Autoprezentacja, prezentacja, selekcja informacji ze źródeł naukowych w kontekście podanego tematu, perswazja i argumentacja przedstawionej tezy, budowanie tekstu retorycznie poprawnego, pisanie wypowiedzi w formie CV, listu motywacyjnego, podania, ogłoszenia, syntezy przydatnych w planowaniu ścieżki edukacyjno-zawodowej informacji o sobie wynikających z autoanalizy, ocen innych osób oraz innych źródeł.
|
Języki obce |
Określenie własnego hobby, mówienie o sobie, o swoim wyglądzie, zainteresowaniach, poznawanie słownictwa odnoszącego się do ich cech osobowych, pisanie korespondencji formalnej, poznawanie zawodów związanych z kierunkiem kształcenia, rozmowa kwalifikacyjna (dialog z potencjalnym pracodawcą), pisanie CV i listu motywacyjnego |
Wiedza o społeczeństwie, historia |
Poznanie własnej osobowości, poznanie potrzeb człowieka, szanowanie praw i obowiązków człowieka i obywatela, wypełnianie różnego rodzaju formularzy, promowanie postaw humanitarnych, poznanie podstawowych zasad obowiązującego prawa w Polsce, .
|
Religia |
Poznanie osobowości ludzkich, kształtowanie poczucia własnej wartości, wartości moralne w różnych zawodach, określenie własnych celów życiowych - powołanie do zawodu, praca jako wartość, określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju oraz własną hierarchię wartości i potrzeb, wskazuje wartości związane z pracą i etyką zawodową;.
|
Wiedza o kulturze |
Tworzeni wypowiedzi posługując się różnymi mediami (słowo mówione i pisane, obraz malarski, fotograficzny, filmowy, dźwięk, widowisko, środki multimedialne); |
Informatyka |
Wyszukiwanie i gromadzenie różnych informacji w Internecie, przedstawienie usług i form działania technologii informacyjnej (e- banki, e- nauka, e- book, e- szkolenia), umiejętność poruszania się po wirtualnym rynku pracy |
Matematyka |
Rozmowy i dyskusje z uczniami dlaczego uczymy się matematyki, jaka jest jej przyszłość w życiu codziennym, wskazanie gałęzi wiedzy, w których podstawą jest matematyka np. budownictwo, elektronika, mechanika, nauki ekonomiczne, stolarstwo, wskazywanie zawodów, które wymagają bardzo dobrej znajomości matematyki np. matematyka teoretyczna, geodezja, księgowość, rachunkowość, sprzedawca, przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych, wspieranie nauczycieli przedmiotów zawodowych w przygotowaniu ucznia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, rozwiązywanie zadań praktycznych: np. wyliczenie kosztów remontu, doliczenie podatku dochodowego, wypełnianie PIT, wybór dobrej lokaty itp.
|
Podstawy przedsiębiorczości |
Rozmowy i dyskusje z uczniami dlaczego uczymy się matematyki, jaka jest jej przyszłość w życiu codziennym, wskazanie gałęzi wiedzy, w których podstawą jest matematyka np. budownictwo, elektronika, mechanika, nauki ekonomiczne, stolarstwo, wskazywanie zawodów, które wymagają bardzo dobrej znajomości matematyki np. matematyka teoretyczna, geodezja, księgowość, rachunkowość, sprzedawca, przygotowanie uczniów do egzaminów maturalnych, wspieranie nauczycieli przedmiotów zawodowych w przygotowaniu ucznia do egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, rozwiązywanie zadań praktycznych: np. wyliczenie kosztów remontu, doliczenie podatku dochodowego, wypełnianie PIT, wybór dobrej lokaty itp.
|
Edukacja dla bezpieczeństwa |
kształtowanie ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych, przygotowanie ucznia do indywidualnego ratownictwa przedmedycznego w nagłych stanach zagrożenia życia, promowanie postaw humanitaryzmu - międzynarodowa pomoc humanitarna oraz zagadnienia z prawa humanitarnego, poznawanie zasad rekrutacji, do służb mundurowych w szczególności Sił Zbrojnych RP, zapoznanie z pracą w służbach obrony cywilnej, wolontariat idea i uczestnictwo.
|
Fizyka |
Omówienie zawodów budowlanych, mechanicznych, przekazywanie wiedzy o szkodliwości hałasu, elementy astronomii, elektryczności, robotyki, automatyki |
Biologia |
umiejętność udzielania I pomocy przedmedycznej (ratownictwo medyczne), prawidłowe żywienie (dietetyka), zastosowanie genetyki i techniki inżynierii genetycznej (biotechnologia) higiena wypoczynku, eliminacja stresu, doping i jego skutki, rodzaje osobowości (wspólnie z wychowaniem fizycznym – edukacja zdrowotna), określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby.
|
Chemia |
zasady bhp w pracowni chemicznej (laborant), I pomoc w przypadku poparzeń środkami chemicznymi oraz zatrucia środkami chemicznymi (ratownictwo medyczne), właściwości chemiczne i fizyczne wybranych pierwiastków i ich związków (w budownictwie, metalurgii, hutnictwie, farmacji, włókiennictwie, szkło laboratoryjne (laborant, farmaceuta, lekarz, sporządzanie roztworów o znacznym stężeniu (laborant, farmaceuta, lekarz, strażak).
|
Geografia |
Rynek pracy w powiecie człuchowskim ,struktura zatrudnienia w Polsce, poszukiwane zawody, przemysł nowych technologii, problemy globalizacji. |
Wychowanie fizyczne |
Uczeń: omawia zalecenia dotyczące aktywności fizycznej w zależności od płci, okresu życia i rodzaju pracy zawodowej; wykonuje ćwiczenia kształtujące i kompensacyjne w celu przeciwdziałania negatywnym dla zdrowia skutkom pracy, w tym pracy w pozycji siedzącej i przy komputerze; wyjaśnia, dlaczego zdrowie jest wartością dla człowieka i zasobem dla społeczeństwa oraz na czym polega dbałość o zdrowie w okresie młodości i wczesnej dorosłości - zgodnie z treściami podstawy programowej.
|
Godzina z wychowawcą |
Umiejętność komunikowania się, praca w grupie, samopoznanie, radzenie sobie ze stresem, autoprezentacja, budowanie poczucia własnej wartości, wybór zawodu, kierunku studiów, zajęcia integracyjne, wspólne imprezy klasowe, rozmowy indywidualne. Samowiedza a samoocena, zewnątrz – i wewnątrz – sterowność (poczucie kontroli własnego życia). |
Kompetencje personalne i społeczne
|
Zakres tematyczny tego przedmiotu (realizowanego w kl. II BS I) jest nieomal w całości zgodny z
treściami programowymi z zakresu doradztwa zawodowego dla branżowych szkół I stopnia zawartych .
|
Jednocześnie każdy z nauczycieli i specjalistów może wykorzystać własną biografię i osobiste zainteresowania do budowania właściwych postaw proaktywnych, prozawodowych i etycznych oraz nastawienia do pracy jako źródła sukcesu osobistego.
2.1 Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Człuchowie
i kariery;
WSDZ);
2.2Współpraca z doradcą Powiatowym Doradcą Zawodowym
WSDZ);
2.3Współpraca z lokalnymi regionalnymi pracodawcami zakresie:
2.4 Współpraca ze szkołami programowo wyższymi (uczelnie, policealne szkoły zawodowe, CKU):
2.5 Współpraca cechami rzemiosł różnych i małej przedsiębiorczości, izbami rzemieślniczymi:
2.6 Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy
2.7Wojewódzkim Urzędem Pracy
2.8 Kuratorium Oświaty
2.9 Centrum Edukacji Nauczycieli Gdańsk
2.10 Instytut Badań Edukacyjnych
3.0 Urząd Marszałkowski Gdańsk
3.1Powiatowa Sieć Doradców Zawodowych
3.2Powiatowy Ośrodek Edukacji Kultury Sportu i Turystyki
CZĘŚĆ III
Monitoring programu realizacji działań na rok szkolny 2024/2025. Za jego prowadzenie odpowiada bezpośrednio doradca zawodowy w szkole Anita Foryszewska , który na bieżąco monitoruje realizację działań i prowadzi rejestr uwag co do ich realizacji.
Ewaluacja programu realizacji działań odbywać się będzie poprzez sprawozdanie podsumowujące pracę doradcy
zawodowego za dany rok szkolny i przedstawiony na Radzie Pedagogicznej.
„TWOJA PRZYSZŁOŚĆ Z NASZĄ SZKOŁĄ”
77-330 - Czarne (woj. pomorskie)
ul. Leśna 2