Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny 2024/25

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny

Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Czarnem

 

Podstawa prawna:

  • Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  • Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  • Ustawa z 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2024 r. poz. 986).
  • Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2024 r. poz. 750).
  • Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737).
  • Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 2151).
  • Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 1939).
  • Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1162).
  • Ustawa z 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 987).
  • Ustawa z 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz.U. z 2024 r. poz. 560).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (tekst jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1604).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia (Dz.U. z 2018 r. poz. 467 ze zm.).
  • Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025.
  • Statut Szkoły
  • Standardy Ochrony Małoletnich przyjęte w ZSP im. Jana Pawła II w Czarnem

 

 

 

Ponadto wykorzystano:

 

 

 

 

Wstęp

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Czarnem opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy.

Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły, w tym z warunkami                  i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego.

Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny.

Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny jest spójny z zatwierdzonym szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób dążenia do osiągania celów kształcenia oraz realizacji zadań wychowawczych określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego. Uwzględnia także kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy w zakresie występujących w środowisku szkolnym potrzeb rozwojowych uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych oraz innych problemów występujących                                   w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

 

  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Ważnym aspektem programu wychowawczo-profilaktycznego na rok szkolny 2024/2025 jest uświadomienie uczniom znaczenia obowiązujących w szkole standardów ochrony małoletnich oraz wyposażenie ich                                        w umiejętność stosowania ustalonych w nim zasad.

Podstawowym celem niniejszego Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie dzieci                                        i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym i ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

 

Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
  1. Misja szkoły

 

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur.

Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym                                 i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.

Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także profilaktyka zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska                                                 o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

W roku szkolnym 2024/2025 charakter priorytetowy ma profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów oraz wzmacniania poczucia własnej wartości i sprawczości wśród uczniów. Istotne znaczenie odgrywa także rozwój umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli.

 

  1. Sylwetka absolwenta

Celem szkoły jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz do podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

  • kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności,
  • zna i stosuje zasady dobrych obyczajów i kultury bycia,
  • szanuje siebie i innych, jest odpowiedzialny za siebie i innych,
  • prezentuje aktywną postawę w promowaniu dbałości o środowisko naturalne,
  • zna historię i kulturę własnego narodu i regionu oraz tradycje szkoły,
  • przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny życia, a także ochrony przed chorobami zakaźnymi,
  • zna i rozumie zasady współżycia społecznego,
  • jest tolerancyjny,
  • korzysta z różnych źródeł wiedzy i informacji, racjonalnie wykorzystuje narzędzia i technologie informatyczne,
  • jest ambitny, kreatywny, odważny, samodzielny,
  • posiada wiedzę na temat współczesnych zagrożeń społecznych i cywilizacyjnych, podejmuje odpowiedzialne decyzje w trosce o bezpieczeństwo własne i innych,
  • zna zasady ochrony zdrowia psychicznego oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
  • zna podmioty udzielające wsparcia w sytuacji pogorszenia stanu psychicznego, wie jak sposób korzystać z ich pomocy
  • rozumie związek między pogorszeniem się stanu zdrowia psychicznego a podejmowaniem zachowań ryzykownych i problemów z tym związanych (np. stosowanie substancji psychoaktywnych, przemocy, uzależnień behawioralnych),
  • szanuje potrzeby innych i jest chętny do niesienia pomocy,
  • jest odporny na niepowodzenia,
  • integruje się z rówieśnikami i prawidłowo funkcjonuje w zespole,
  •  

III. Cele ogólne

Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  • fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowanie zachowań prozdrowotnych, ,
  • psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli  i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników),
  • społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej,
  • aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  • współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  • kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  • współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
  • wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  • kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  • doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji  z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  • wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  • kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  • przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  • wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
  • wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków (patrz: „MŁODE GŁOWY. Otwarcie o zdrowiu psychicznym” aut. Flis, M. Dębski).
  • kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  • poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  • budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
  • poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
  • kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  • podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
  • kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
  • prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  • doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego,

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  • dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
  • przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  • informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  • wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  • wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły,

Działania te obejmują w szczególności:

  • realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych  i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
  • przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  • kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  • poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
  • doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  • włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny, o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  • wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.

W roku szkolnym 2024/2025 najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
  • stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości, wzmacnianie poczucia sprawczości
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych                 i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem
  • uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
  1. Struktura oddziaływań wychowawczych
  1. Dyrektor szkoły:
  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej  i opiekuńczej szkoły,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  • motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
  • stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
  • inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji  w środowisku szkolnym jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
  • dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
  • dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań, itp.), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami
  • czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem, pedagogiem specjalnym i psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog, pedagog specjalny, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny
  • nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
  1. Rada pedagogiczna:
  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
  • dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania, dokonuje wyboru programów profilaktycznych wspierających uczniów psychicznie i uczących umiejętności radzenia sobie z wyzwaniami oraz adaptacji do zmieniających się warunków nauki,
  • opracowuje projekt programu wychowawczo-profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą rodziców,
  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością oraz depresją,
  • uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,

 

  1. Nauczyciele:
  • współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
  • zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
  • wspierają zainteresowania, pasje i rozwój osobowy ucznia,
  1. Wychowawcy klas:
  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
  • są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami – uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,
  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • podejmują działania w zakresie poszerzania własnych kompetencji wychowawczych.
  1. Zespół wychowawców:
  • opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją  i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
  • analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
  • ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
  • przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • inne, wynikające ze specyfiki potrzeb szkoły.
  1. Pedagog szkolny/psycholog:
  • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczną w odpowiednich formach,
  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej rodzicom uczniów,
  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno-wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym, w tym z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
  • wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
  • rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów               i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów                       i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny
  • promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
  1. Pedagog specjalny:
  • rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
  • określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
  • organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów  i rodziców,
  • udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
  • podejmuje działania profilaktyczno-wychowawcze wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,
  • pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,
  • wspiera działania opiekuńczo-wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
  • uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego
  1. Rodzice:
  • współtworzą Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
  • uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
  • Rada Rodziców ‒ uchwala w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny.
  1. Samorząd uczniowski:
  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję,
  • może podejmować działania z zakresu wolontariatu.
  1. Kalendarz uroczystości szkolnych w roku szkolnym 2024/2025:
  • uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego,
  • Światowy Dzień Zapobiegania Samobójstwom,
  • ślubowanie klas pierwszych,
  • Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego,
  • Dzień Edukacji Narodowej,
  • Narodowe Święto Niepodległości,
  • andrzejki szkolne,
  • mikołajki klasowe,
  • szkolny wieczór kolęd,
  • studniówka,
  • Ogólnopolski Dzień Walki z Depresją,
  • szkolne walentynki,
  • Światowy Dzień Autyzmu,
  • pierwszy dzień wiosny,
  • Dzień Ziemi,
  • Święto Patrona Szkoły,
  • pożegnanie abiturientów
  • zakończenie roku szkolnego.
  1. Szczegółowe cele wychowawcze do realizacji w roku szkolnym 2024/25

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  1. Zwiększenie udziału uczniów w zajęciach pozalekcyjnych.
  2. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
  3. Poprawa frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:

  1. Integracja zespołów klasowych.
  1. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. W roku szkolnym 2024/2025 przyjęto standard: powyżej 90% uczniów przestrzega szkolnych norm i zasad.
  2. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu.

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  1. W I półroczu wszyscy wychowawcy przeprowadzą co najmniej 2 . godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
  2. 100% uczniów jest świadomych zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia a zdrowiem.
  3. 100% uczniów zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej,

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

  1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  1. Przeprowadzenie cyklu zajęć psychoedukacyjnych w klasach na temat umiejętności samooceny                                 i rozpoznawania swoich predyspozycji.
  2. Przeprowadzenie cyklu zajęć  kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
  3. 100% uczniów potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.
  4. 100% uczniów potrafi wskazać obszary sprawczości.
  5. 100% uczniów wie, do kogo może zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju, przemęczenia, pogorszenia kondycji psychicznej.
  6. 98% uczniów potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

  1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.

 

  1. Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami.  90% uczniów w swoich zachowaniach kieruje się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości.

VII. Harmonogram działań

 

Harmonogram PRACY

Zespół Przedmiotów Zawodowych na rok szkolny 2024/2025

 

LP.

ZADANIA DO REALIZACJI

SPOSÓB REALIZACJI

TERMIN

OSOBA ODPOWIEDZIALNA

1.

Planowanie pracy

Opracowanie rocznego planu pracy

z uwzględnieniem Kompetencji Kluczowych

z uwzględnieniem wytycznych MEN na rok szkolny 2024/2025

10.09.2025

przewodnicząca

2.

Aktualizacja programów nauczania Opracowanie szkolnego zestawu programów nauczania przedmiotów zawodowych

Aktualizacja programów nauczania Opracowanie szkolnego zestawu programów nauczania przedmiotów zawodowych

Do połowy października

Wszyscy zawodowcy

3.

Diagnozowanie nabytej wiedzy

Podczas zajęć: obserwacja testy czy egzaminy próbne

Cały rok szkolny

Wszyscy zawodowcy

4.

Przygotowanie do egzaminów zawodowych

Podczas zajęć

Cały rok szkolny

Wszyscy zawodowcy

5.

Przygotowanie pomieszczeń do egzaminów zawodowych.

Praca w komisjach egzaminacyjnych

 

Styczeń,

 

czerwiec

informatycy

 

Wszyscy zawodowcy

6.

Promocja kierunków technicznych

Wyjazdy do szkół podstawowych

 

Współpraca z uczelniami wyższymi i zakładami pracy

Udział w Dniu Otwartym

Przygotowanie ulotek, plakatów, banerów, filmików

Udział uczniów  w projektach/konkursach

Organizacja wycieczek zawodowych

Organizacja wydarzeń szkolnych

Cały rok szkolny

Wszyscy zawodowcy

 

Przy współpracy z doradcą zawodowym – Anita Foryszewska

                                          Przy współpracy z innymi nauczycielami

Andrusieczko Lidia Marcinowska Emilia 

 

Wszyscy zawodowcy

Wszyscy zawodowcy

 

Wszyscy zawodowcy

7.

Udział w programach

 1. Program „Szkoła z klasą” – program Dobrostan Psychiczny

2. Program „Zwolnieni z Teorii” – kampanie społeczne

Zgodnie z regulaminem tego programu

Zgodnie z regulaminem tego program

Czekamy czy szkoła się zakwalifikowała

 

Cały rok

Andrusieczko Lidia Marcinowska Emilia  Osypova Olena

Emilia Marcinowska

8.

Organizacja konkursów szkolnych

1.Konkurs fotograficzny „Czarne w obiektywie – Moje miasto o każdej porze roku”

2.Konkurs plastyczny „Barwy biało czerwone w mojej miejscowości”

3.Konkurs fotograficzny „Zabytki i historie Czarnego”

4.Konkurs plastyczny „Plakat na lokalną imprezę kulturalną”

5. Reklama w wielkim mieście

 

6. Międzyszkolny Konkurs
e-sportowy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                             Podczas wycieczki       zawodowej

 

Z uczniami szkół podstawowych klasy 8

 

Cały rok szkolny – finał Czerwiec

 

Listopad i maj

 

                 Październik/listopad

 

Styczeń/luty

                                

                                Październik lub czerwiec

 

Maj/czerwiec

Lidia Andrusieczko

 

                                   Lidia Andrusieczko

 

                                            Lidia Andrusieczko

 

Lidia Andrusieczko          Emilia Marcinowska

 

Emilia Marcinowska Lidia Andrusieczko

                                       Krzysztof Milewski     Grzegorz Zasada

9.

Organizacja pleneru fotograficznego

1.„Czarne miasto
w detalach”

2.„Kino plenerowe – Reklama i życie codzienne w małym mieście”

Na terenie miasta Czarne

Na terenie gminy Czarne

Czerwiec

 

czerwiec

Lidia Andrusieczko

Lidia Andrusieczko   Emilia Marcinowska        

 

10.

Spotkania ze znanymi twórcami

1. „Lokalni artyści i fotografowie”

2.„Dziennikarze lokalni”

3.„Filmowcy reklamowi”

4.„Specjaliści od social mediów z lokalnego biznesu”

 

Maj/czerwiec

Lidia Andrusieczko   Emilia Marcinowska        

 

11.

Warsztaty

Warsztaty praktyczne z lokalnymi przedsiębiorcami

Zaproponowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Człuchowie

Maj/czerwiec

 

 

Cały rok

Lidia Andrusieczko  Emilia Marcinowska

 

Lidia Andrusieczko  Emilia Marcinowska

 

12.

Wystawa

Wystawa prac uczniów o tematyce lokalnej

czerwiec

Lidia Andrusieczko

13.

Wydarzenia szkolne

1. Ogólnopolski Dzień Kompetencji Cyfrowych

2.Sztuczna inteligencja

3.Fake news? Sprawdzamy

3. Dzień Bezpiecznego Korzystania Internetu

 

Tydzień absolwenta

Tydzień kompetencji

Tydzień zawodowca

Cykliczne wydarzenia i nowe (propozycje uczniów)

 

 

Kurs z Canvy

 

 

 

 

 

 

 

:

 

12 września 2024

                                            styczeń

styczeń

                                           12 luty

 

                                    Styczeń

Luty

Marzec

Cały rok szkolny

Wszyscy zawodowcy

                                     Wszyscy zawodowcy

Wszyscy zawodowcy

                             Informatycy

 

                                                 Wszyscy zawodowcy
 i doradca zawodowy

 

przy współpracy
z SU

14.

Szkolne strony internetowe

1.www.zspczarne.pl

2.szkolna strona na fb

 

3.strona Kółko Kreatywnych

Umieszczanie informacji z wydarzeń szkolnych

Cały rok szkolny

Lidia Andrusieczko  Adrian Misiun

Lidia Andrusieczko Ewelina Ostrowska

Emilia Marcinowska Lidia Andrusieczko

15.

Doskonalenie zawodowe  i samokształcenie nauczycieli

1. Udział w konferencjach i szkoleniach, webinarium

 

 

2. Udział studiach podyplomowych, kursach i szkoleniach

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Udział w zebraniach

 

4. Udział w zebraniach i realizacji w zespołach np. wychowawców, rekrutacji

1. Online, szkolenia Rady Pedagogicznej, indywidualny udział nauczyciela w webinarium online

Przygotowanie pedagogiczne studia podyplomowe

Programowanie i bazy danych

Szkolenie „Fake news? Sprawdzam! Edukacja w czasach dezinformacji”

Szkolenie „Sztuczna inteligencja nalekcji” Jak nauczyć uczniów z mądrego korzystania z AI?”

Kurs „Krople uważności”

 

Kurs Cyfrowego Obywatelstwa i Bezpieczeństwa

                                       3. Udział posiedzeniach ZPZ

   4. realizacja na wybranym szczeblu

Cały rok szkolny

 

 

                                    Cały rok szkolny

                                   

Cały rok szkolny

                                Wrzesień

 

                                Wrzesień

 

 

 Wrzesień/październik

 

 

wrzesień/październik

 

                                        Cały rok szkolny

 

Cały rok szkolny

 

Wszyscy zawodowcy

 

 

                                        Tomasz Susiak

 

 Mateusz Leciejewski

                                   Emilia Marcinowska

 

                                      Emilia Marcinowska

 

                                                            

                                Emilia Marcinowska         Lidia Andrusieczko

 

                                     Emilia Marcinowska         Lidia Andrusieczko

                          Wszyscy zawodowcy

Wszyscy zawodowcy

16

 

Realizacja celów wychowawczych w procesie nauczania

1. Rozwijanie zainteresowań uczniów

 2. Zebrania z rodzicami

Konkursy, projekty

                                        Udział w zebraniach

Cały rok szkolny

                                         Cały rok szkolny

Wszyscy zawodowcy

                                   Wszyscy zawodowcy

 

 

Technik informatyk – kwalifikacje:

INF.02. Administracja i eksploatacja systemów komputerowych, urządzeń peryferyjnych i lokalnych sieci komputerowych

INF.03. Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych

symbol cyfrowy za

 

Technik programista – kwalifikacje:

INF.03 Tworzenie i administrowanie stronami i aplikacjami internetowymi oraz bazami danych

INF.04 Projektowanie, programowanie i testowanie aplikacji

 

Technik fotografii i multimediów:

AU.23 Rejestracja, obróbka publikacja obrazu

AU.28 Realizacja projektów multimedialnych

 

Technik reklamy – kwalifikacje:

PGF.07. Wykonywanie przekazu reklamowego

PGF.08. Zarządzanie kampanią reklamową

Plan pracy nauczycieli Zespołu Przedmiotów Ogólnokształcących

2024/2025

 

L.P.

 

ZADANIA/PRZEDSIĘWZIĘCIA

NAUCZYCIEL ODPOWIEDZIALNY ZA WYKONANIE ZADANIA

TERMIN REALIZACJI

KIERUNKI REALIZACJI  POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOL.  2024/2025 *

  1.  

Zorganizowanie i przygotowanie uczniów do ogólnopolskiej akcji "Narodowe czytanie"

M. Zinkiewicz

wrzesień

2

  1.  

Wyjazd do kina klasy ILO i kl. IILO2– integracja klas

M. Zinkiewicz

K. Fusiara

wrzesień

3

  1.  

Ognisko kl. IIILOw

B. Marek

wrzesień

3

  1.  

Zajęcia integracyjne dla uczniów klas I.

O. Osypova

J. Ciosek

wrzesień

3

  1.  

Międzyklasowy Turniej Halowej Piłki Nożnej Chłopców – „FUTSAL 2024”

R. Kamiński

wrzesień

1, 3

  1. 1

Europejski Dzień Języków Obcych

M. Czapiewska,

M. Montusiewicz

A. Misiun

wrzesień/

październik

2, 4, 7

  1.  

Szkolny turniej pente

Ks. R. Figiel

październik

1, 2, 3, 5, 6

  1.  

Szkolny Dzień Fitnessu

M. Chojnowska

październik

1, 3

  1.  

Przygotowanie części oficjalnej apelu ślubowania klas pierwszych i  mundurowych połączonych z obchodami Dnia Edukacji Narodowej

M. Zinkiewicz

październik

 

  1.  

Kotowanie

R. Kamiński

październik

1, 3

  1.  

Organizacja dnia zdrowia psychicznego

O. Osypova

październik

3

  1.  

Ogólnopolski Konkurs Wiedzy o Prawie Wyborczym „Wybieram Wybory”.

B. Marek

październik

2

  1.  

Konkurs matematyczny klas pierwszych

G. Zasada

październik

5

  1.  

Połowinki kl. IIILO, kl. IIILOw i kl. IIITIR

B. Marek

M. Montusiewicz

B. Zatorska

październik

 

  1.  

Organizacja Mistrzostw Powiatu Człuchowskiego w tenisie stołowym dziewcząt i chłopców w ramach rywalizacji „XXV Licealiady Młodzieży Szkolnej” 2024 – 2025

R. Kamiński

październik/listopad

1, 3

  1.  

Przygotowanie plakatów z okazji Światowego Dnia Cukrzycy. Pogadanka z zaproszonym gościem na temat tego jak należny zareagować, kiedy osoba chora na cukrzyce złe się poczuje lub straci przytomność w ramach Światowego Dnia Cukrzycy.

O. Osypova

listopad

3

  1.  

Szkolny konkurs wiedzy „Do Niepodległości”

B. Marek

B. Bąk

listopad

2

  1.  

Ogólnopolska akcja "Szkoła do hymnu" z okazji obchodów święta 11 listopada,

M. Zinkiewicz

listopad

2

  1.  

Konkurs historyczno – plastyczny „ Z całego serca życzę Ci Polsko...”

B. Marek

L. Andrusieczko

listopad

2

  1.  

Szkolny konkurs matematyczny „Matematyka na wesoło”

G. Zasada

listopad

5

  1.  

 Noc filmowa

M. Zinkiewicz

K. Fusiara

listopad/grudzień

3

  1.  

Mikołajkowy wewnątrzszkolny turniej piłki siatkowej

M. Chojnowska

R. Kamiński

grudzień

1, 3

  1.  

W pogoni za Grinchem

B. Makaryk

grudzień

3

  1.  

Mikołajkowy turniej e-sportowy

G. Zasada

grudzień

4

  1.  

Szkolny konkurs z okazji Dnia AIDS

K. Fusiara

grudzień

1

  1.  

Udekorowanie sal lekcyjnych akcentami świątecznymi

wychowawcy

grudzień

3

  1.  

Wigilie klasowe

wychowawcy

grudzień

3

  1.  

Udział w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy (kiermasz ciast, zbiórka gadżetów na loterię fantową oraz licytację)

K. Fusiara

L. Andrusieczko

grudzień - styczeń

3

  1.  

Młodzież zapobiega pożarom - konkurs

B. Zatorska

grudzień/luty

2

  1.  

Konkurs ortograficzny

M. Zinkiewicz

H. Bąk

styczeń

 

  1.  

Bal studniówkowy

H. Bąk

G. Zasada

styczeń

 

  1.  

Taniec przeciwko przemocy wobec kobiet

M. Chojnowska

luty

1, 3

  1.  

Obóz sportowo – rekreacyjny w Zakopanem

R. Kamiński

luty

1, 3

  1.  

Przygotowanie plakatów z okazji Dnia Walki z Depresją, jak poradzić sobie z depresją

O. Osypova

 

luty

3

  1.  

Noc filmowa

M. Zinkiewicz,

K. Fusiara

luty

3

  1.  

Prowadzenie lekcji na temat "MÓZGU".

O. Osypova

marzec

3

  1.  

Przygotowanie plakatów z okazji Dnia Kolorowych Skarpetek i Światowego Dnia Zespołu Downa

O. Osypova

marzec

3

  1.  

Narodowy Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych – zajęcia warsztatowe

B. Marek

B. Bąk

marzec

2

  1.  

Konkurs wiedzy o samorządzie terytorialnym

B. Marek

marzec

2

  1.  

Rajd pieszy „Szlakiem

historii obozów Hammerstein”

B. Marek

L. Andrusieczko

marzec

2

  1.  

Dzień Matematyki

G. Zasada

marzec

5

  1.  

Dzień liczby π

G. Zasada

marzec

5

  1.  

Dzień otwarty szkoły

wszyscy nauczyciele

marzec

 

  1.  

Organizacja „Dnia Sportu” w ramach „Otwartych drzwi” dla uczniów klas podstawowych w naszej szkole: turniej piłki siatkowej dziewcząt i chłopców

R. Kamiński

marzec

1, 3

  1.  

Szkolny turniej warcabów tureckich

Ks. R. Figiel

marzec

1, 2, 3, 5, 6

  1.  

Międzyszkolny Konkurs Piosenki Obcojęzycznej

M. Czapiewska

M. Montusiewicz

A. Misiun

marzec

4, 7

  1.  

Dzień Zdrowia

K. Fusiara,

 

marzec/kwiecień

1

  1.  

Przygotowanie plakatów na temat szkodliwość napojów energetycznych na zdrowie uczniów.

O. Osypova

kwiecień

 

 

 

3

  1.  

Akcja społeczno – edukacyjna „Żonkile”

B. Marek

B. Bąk

kwiecień

 

 

2

  1.  

Apel na zakończenie roku szkolnego klas maturalnych

M. Montusiewicz

B. Marek

B. Zatorska

kwiecień

 

  1.  

W barwach biało – czerwonych – konkurs fotograficzny

B. Marek

L. Andrusieczko

kwiecień –  maj

2

  1.  

Święto Konstytucji 3 maja – szkolny konkurs wiedzy

B. Marek

B. Bąk

maj

2

  1.  

Przygotowanie plakatów z okazji Światowego Dnia bez Tytoniu

O. Osypova

maj

3

  1.  

Kilkudniowa wycieczka szkolna krajowa lub zagraniczna

M. Zinkiewicz

K. Fusiara

maj/czerwiec

1, 2, 3

  1.  

Szkolny turniej szachów tajskich

Ks. R. Figiel

maj

1, 2, 3, 5, 6

  1.  

Wewnątrzszkolny meeting lekkoatletyczny

M. Chojnowska

czerwiec

1, 3

  1.  

Przygotowanie szkolnego konkursu „ Łódka z recyklingu”, konkurs na wesoło z fizyki oraz pozyskanie nagród

B. Marek

czerwiec

5

  1.  

Wycieczka do Gdańska

B. Marek

M. Montusiewicz

 

1, 2, 3

  1.  

Wycieczka klasowa

B. Makaryk

 

1, 2, 3

  1.  

Człuchowskie Stowarzyszenie Honorowych Dawców Krwi - prelekcja oraz pierwsza pomoc

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

1

  1.  

Spotkanie z policjantem- prelekcja na temat cyberprzemocy

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

4

  1.  

Zajęcia z pedagogiem- zdrowie psychiczne, emocje, poczucie własnej wartości, empatia

 

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

3

  1.  

Spotkanie z wolontariuszami ze Stanów Zjednoczonych

 

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

3

  1.  

Prelekcja - używki, energetyki - Sanepid

 

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

1

  1.  

DKMS - I ty możesz uratować komuś życie- zostań dawcą szpiku

 

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

1

  1.  

Profilaktyka raka piersi

 

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

1

  1.  

Ars, czyli jak dbać o miłość

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

1

  1.  

Konkurs - Słowo też boli

E. Gwozdowicz – Wojciechowska

J. Ciosek

 

4

  1.  

Nauka maturzystów tańca poloneza

M. Chojnowska

od listopada do stycznia

1, 3

  1.  

Koło gier logicznych (cel dodatkowy – przygotowanie drużyny do mistrzostw świata w grach
abstrakcyjnych oraz do Międzynarodowego Dnia Szachów Chińskich)

Ks. R. Figiel

od września do czerwca

1, 2, 3, 5, 6

  1.  

Uczestnictwo w zawodach sportowych w ramach  „XXV Licealiady Młodzieży Szkolnej” 2024 – 2025 

M. Chojnowska

R. Kamiński

od września do czerwca

1, 3

  1.  

Prowadzenie zajęć pozalekcyjnych SKS 2024/2025 w ramach przygotowania do „XXV Licealiady Młodzieży Szkolnej” 2024 – 2025

M. Chojnowska

R. Kamiński

od września do czerwca

1, 3

  1.  

Przygotowanie do matury - egzaminy próbne ustne i pisemne

Nauczyciele uczący w klasach maturalnych

od września do maja

 

  1.  

Pomoc przy organizacji imprez szkolnych (oprawa audio-wideo, sprzęt)

A. Misiun

od września do czerwca

 

  1.  

Zajęcia dodatkowe z języka polskiego dla uczniów z Ukrainy (język polski jako obcy)

M. Zinkiewicz

od września do czerwca

7

  1.  

Konsultacje dla maturzystów

Nauczyciele uczący w klasach maturalnych

od września do maja

 

  1.  

Współpraca ze środowiskiem lokalnym

B. Makaryk

od września do czerwca

 

  1.  

Opieka nad pocztem sztandarowym

G. Zasada

R. Kamiński

od września do czerwca

 

  1.  

Pomoc w procesie adaptacji uczniów z Ukrainy.

O. Osypova

od września do czerwca

7

  1.  

Określenie odpowiednich form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

O. Osypova

od września do czerwca

3

  1.  

Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się: indywidualne rozmowy z uczniami, wychowawcami i nauczycielami, wskazywanie osób i instytucji świadczących różne rodzaje pomocy.

O. Osypova

od września do czerwca

3

  1.  

W razie potrzeby prowadzenie diagnoz psychologicznych (uzależnione od dostępnych narzędzi) w zakresie: możliwości szkolnych, intelektu i funkcji poznawczych, cech osobowości, zaburzeń rozwojowych, społeczno-emocjonalnym

O. Osypova

od września do czerwca

3

  1.  

Pomoc w rozwiązywaniu kryzysów rozwojowych oraz trudności w przystosowaniu się: indywidualne rozmowy z uczniami, wychowawcami i nauczycielami, wskazywanie osób i instytucji świadczących różne rodzaje pomocy.

O. Osypova

od września do czerwca

3

  1.  

Koordynator akcji:

- “Podstępne WZW”,

- “Znamię! Znam je?”

K. Fusiara

od września czerwca

1

  1.  

Udział w uroczystościach państwowych

Wszyscy nauczyciele

od września do czerwca

2

  1.  

Szkolenia w zależności od potrzeby

Wszyscy nauczyciele

od września do czerwca

 

 

 

  1.  

Współpraca z instytucjami lokalnymi

Wszyscy nauczyciele

od września do czerwca

6

 

 

 

 

* Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2024/2025:

 

  1. Edukacja prozdrowotna w szkole - kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy.
  2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna.
  3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.
  4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  5. Kształtowanie myślenia analitycznego poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów przyrodniczych i ścisłych oraz poprzez pogłębianie umiejętności matematycznych w kształceniu ogólnym.
  6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.
  7. Praca z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.

 

 

Plan pracy ma charakter otwarty i może ulec zmianom podczas roku szkolnego.

Plan pracy sporządziła w porozumieniu ze wszystkimi nauczycielami przedmiotów ogólnokształcących: Katarzyna Fusiara

 

 

 

 

 

 

 

VIII. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  • obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  • analizę dokumentacji,
  • przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  • rozmowy z rodzicami,
  • wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
  • ymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,analizy przypadków.

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w każdym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.

Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Jana Pawła II w Czarnem w dniu 11.09.2024 r.

 

 

Data dodania: 2022-10-04 22:39:08
Data edycji: 2024-09-12 20:40:49
Ilość wyświetleń: 368

Kalendarz

Klasy

Przejdź na stronę swojej klasy zobacz najnowsze wpisy i bądź na bieżąco!
Więcej informacji

„TWOJA PRZYSZŁOŚĆ Z NASZĄ SZKOŁĄ”

Cytat
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej